Nedenfor vil vi lave en semiotisk analyse af kaffestellet True fellings af Claydies. Vi vil i denne analyse inddrage de faglige begreber fra brugsdesign.
![]() |
Kaffestellet True feelings af Claydies |
Kaffestellet her er vældig unikt med hensyn til dets specielle hjemmelavet udtryk. Dets grovhed, skaber et indtryk af et kaffestel der, kunne være lavet af enhver person med en kreativ evne. De ru overflader og stellets "skævhed" bidrager til et unikt præg. De enkle elementer i stellet er umiddelbart ikke i balance og syner at vælte. Der er altså ingen bevidst symmetri i elementerne og derfor kan det være svært for øjet at finde hvile. Det gør blandt andet stellet utroligt skrøbeligt og ustabilt at se på. Dette kaffestel stemmer umiddelbart ikke overens med vores kulturelle forestillinger om et kaffestel.
Ifølge Peirces tegn er det ikoniske tegn, det at kaffestellet er et kaffestel. Men det adskiller sig fra det typiske ikoniske tegn, idet det ikke ligner et helt normalt/originalt kaffestel. Der er tale om et kaffestel med et unikt præg.
På baggrund af Barthes´ begreber om denotativ og konnotativ betydning, har vi fundet frem til at den denotative betydning er, at det jo helt bogstaveligt er et kaffestel. Det har de funktioner som et kaffestel skal have og afviger ikke fra vores forstilling om et kaffestels funktion.
Den konnotative betydning består i dette tilfælde to dele. Det er både den konnotative betydning man helt generelt tildeler et kaffestel, men også den konnotative betydning man kan tildele dette specifikke kaffestel. Den konnotative betydning man kan tildele et helt generelt kaffestel er jo, at det ofte bliver forbundet med hygge og socialt samvær. Et kaffestel i tages frem når der ventes gæster og der skal dækkes et `harmonisk` bord. Man benytter sjældent et kaffestel hvis man sidder alene, med mindre man sætter sig i sofaen med et tæppe og en god bog, hvor associationen til hygge med det samme opstår.
Der opstår også en helt speciel konnotativ betydning ved dette specifikke kaffestel, da det æstetisk udtryk er så afvigende fra normaliteterne. Idet man er bevidst om, at det hjemmelavede udtryk er selve intentionen fra designernes side, får kaffestellet lige pludselig den konnotative betydning af kvalitet og design, samt en bevidst bruger.
Brugeren af dette kaffestel er 100 procent bevidst som sit valg og harmonere med objektets udsagn, nemlig at være unikt og skille sig ud fra det umiddelbare.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar