Billede 1 X kommer cyklende med 2 store tasker → Bøvlet, masser af busser | Billede 2 X venter ved fodgængerfelt → x orienterer sig, men når ikke at se skærmen for diverse ting der kommer i vejen. |
Billede 3 X kigger efter plads til at parkere cykel → Stiftens er den første plads, når derfor ikke efter skærmen | Billede 4 X parkerer cyklen → kan ikke komme til det for taskerne |
Billede 5 Derfor sætter X taskerne | Billede 6 X vender sig om for endeligt at kunne parkere cyklen. |
Billede 7 Taskerne står alene | Billede 8 X kigger på klokken → X er for sent på den |
Billede 9 X løber af sted, men glemmer taskerne, og kommer lige forbi taskerne, for X kommer i tanke om det | Billede 10 X løber tilbage for at hente taskerne |
Billede 11 Idet X skal skynde sig, og vender sig om, hammer X ind i en og taber evt. den ene taske. | Billede 12 X kommer endeligt af sted og løber hen mod banegården. |

fredag den 24. september 2010
Første udkast på secenarie
torsdag den 23. september 2010
Philips Scenarie
Philips Scenarie
Agent/actors –
Ellen, som er hovedperson, mor, hustru, karrierekvinde, middelklasse, velhavende (feriehus, skulpturer).
Peter, som er manden, ude at rejse, på kunstmesse.
Charlotte, som er datteren, kan bruge en interaktivskærm, kan være alene.
- Philips definerer gennem kunstmessen, og feriehuset i Spanien
Setting –
Ellen, har en datter og en mand, finder sted i hjemmet efter arbejde, hypermoderne hjem, meget sikkerhed, tryghed, connectedness.
Goal –
Hilse på familien, blive informeret omkring diverse ting i hjemmet, få handlet ind til aftensmad, orden/kontrol, effektivitet (tingene sker automatisk), ajourført.
Plot –
Den måde hun anvender systemerne på, hilser på mand og barn, får købt ind og godkendt indkøbsliste
Teknologien medierer det ”moderne” liv. Man anskueliggør at denne teknologi er med til at opnår brugerens behov.
HCI syn –
Automatiseret liv
Philips påstår at teknologien kan overtage og varetage basale, tidligere menneskekrævende, opgaver.
Indikerer at teknologien kan være bindeled i den fysiske kontakt. Indikerer at det er præcis det samme.
tirsdag den 21. september 2010
Opgave med brug af Normans begreber
OPGAVE:
Ved brug af Normans begreber skal I beskrive hvorfor, jeres eksempel på dårlig betjeningsdesign er dårligt og derefter redesigne det.
1) Lamineringsmaskine
Problem - Går ud efter 5 min pga. sikkerhedsmæssige årsager. Dette vises ikke, men fremgår kun af manualen -> derfor tror folk den er gået i stykker.
Mangler - Fejler i feedback. Man får ikke af vide, at den slukker og derfor konkludere man at den er gået i stykker. Når problemet gentager sig igen og igen.
Løsning - Et display der viser hvor lang tid du har tilbage eller gør dig opmærksom på, at den slukker og den skal genstartes for yderligere arbejdstid.
2) Casio ur
Problem - Lyser kun når du holder knappen inde. Derfor kan vækkeuret i stilles med en hånd -> uret skal tages af armen og to hænder skal bruges.
Mangler - Uret har en constrain, i form af at den skal holdes inde og ikke blot aktiveres. den begrænser min brug uret.
Løsning - Den kunne eventuelt lyse i et tidsinterval, så du har altså et tidsrum til at indstille uret i. En anden løsning kunne være, at lysknappen kunne bruges som en aktiver- og dis-aktiverknap.
Lavet af Martin Haun, Alida Mølgaard og Katrine Frikke
Abonner på:
Opslag (Atom)