Formål: Hvordan benytter besøgende I storcenternord akvariet
Metoder: Video dokumentation, Notater, Deltager observation (participant observer)
Da vi var fire I gruppen, valgte vi at bruge forskellige etnografiske metoder. Katrine og Pernille tog blandt andet rollen som deltagende observatører og indgik i den normale atmosfære I storcenter nord. Derudover benyttede de sig også af interview.
Martin og Malou tog rollen som ''fluen på væggen'' ved at observere situationen fra et sted, hvor de på ingen måde blev sat i forbindelse med akvariet. Malou tog notater og Martin optog feltstudiet på video. Heraf har vi fundet ud af, at det er en god idé at "kalibrer" notaerne med video optagelserne. Altså notere et tidspunkt i videoen med ens skriftlige observationer.
Vi valgte at benytte disse metoder, for at afprøve så mange metoder som muligt.
Reflektion:
Skal man være en objektiv observatør fungere det rigtig godt at være "skjult", hvilket Malou og Martin var. Vi fandt også ud af, at det er godt at interview folk med forskellige udgangspunkter. Nogle gange erkender man sin baggrund(universitetsstuderende) og andre gange bevarer man sin anonymitet. Kvaliteten af disse varianter afhænger af hvem og hvordan man interviewer.
Til forbedring hertil kunne vi med fordel også have interviewet folk som ikke benyttede akvariet, fremfor kun at høre folk hvorfor de benyttede det. Ved at spørge folk som ikke bruger akvariet, vil man kunne få en viden om mulige forbedringer til artifactet.
Som deltagende observatør spillede vi på et tidspunkt på folks nysgerrighed. Vi stod og snakkede højt om, at en fisk havde sat sig fast mellem nogle sten og vores ivrige engement resulterede i, at en mand blev nysgerrig og kom deltagende til.
Vi fandt også ud af, at en af fiskene fulgte efter en og ved at forevise dette blev eksempelvis et barn opmærksom på denne måde at bruge akvariet på og "efterlignede" vores måde at bruge det på. Man kan også benytte det aktivt fremfor passivt.
Hvordan folk brugte akvariet var meget varierende - nogle brugte det passivt hvor de bare stod og så på fiskende og andre brugte det aktivt hvor de havde kontakt med akvarieglasset, fulgte fiskene og udforskede brugen af artifactet.
Konkluderende fik vi nogle resultater, som man i en aktuel opgave vil kunne have brugt. Vi fik kendskab til metoderne og deres ups and downs.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar